پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204085
چهارمحال و بختياري جز سه رتبه نخست اهدا عضو در کشور است
تاریخ انتشار : 1394/10/26 11:32:29
نمایش : 988
مسئول هماهنگ کننده تيم پيوند اعضا درچهارمحال و بختياري با اعلام اين خبر گفت: تاکنون اعضاي بيش از 150 بيمار مرگ مغزي به نيازمندان اهدا شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز، در حال حاضر پيوند عضو يکي از مهم‌ترين روش‌هاي پزشکي است که براي بيماران لاعلاج و درمان ناپذير به کار برده مي‌شود؛ بيماراني که به دليل ابتلا به بيماري‌هايي نظير نارسايي کليه، نارسايي کبد و يا نياز به پيوند قلب و ريه راهي درماني جز پيوند اعضاي سالم ديگري به جاي عضو ناسالم خود ندارند.

زمان اهداي عضو از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مرگ مغزي است و سن، عدم وجود بيماري‌هاي پايه‌اي و مزمن مانند ديابت و سرطان از اهميت بالايي در اهداي عضو برخوردار است، همچنين سن فرد اهداکننده عضو نبايد بيشتر از ۶۵ سال باشد.

پيوند عضو اقدامي حيات بخش به مبتلايان نارسايي پيشرفته اعضا بوده و از نشانه‌هاي مهم ارتقاء سطح دانش پزشکي و توانمندي‌هاي علمي و فني مراکز پزشکي تلقي مي‌شود.

پيوند اعضا براي بعضي تنها روش جايگزين عضو نارساست و براي بعضي ديگر روش جايگزيني دياليز وجود دارد که البته پيوند از لحاظ کيفيت زندگي ارجح بوده و علاوه بر آن از نظر اقتصادي باصرفه‌تر است.

اعضاء قابل اهداء قلب، ريه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کليه‌ها هستند و علاوه بر اين اعضاء برخي از بافت‌هاي بدن نيز قابل پيوندند. با اهداي قرنيه مي‌توان بينايي را به فردي که دچار صدمه شديد به چشم شده بازگرداند.

تاندون و غضروف باعث بازسازي اعضاي آسيب ديده مربوطه مي‌شود.

پيوند استخوان مي‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دريچه قلب براي کودکان با بيماري مادرزادي دريچه‌اي و بزرگسالان با دريچه آسيب ديده به کار مي‌رود، پيوند پوست، نجات بخش بيماران با سوختگي شديد و پيوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضي از سرطان‌هاي خون است.

زهرا سياح مسئول هماهنگ کننده تيم پيوند اعضا درچهارمحال و بختياري در گفت و گو اختصاصي با جهانبين نيوز گفت: استان ما از نظر تعداد اهدا کنندگان عضو بيماران مرگ مغزي نسبت به جمعيت استان و با توجه به آمار مرگ مغزي، جز سه رتبه نخست در سطح کشور است.

سياح تصريح کرد: در بسياري از بيماران مزمن ريوي، کليوي، کبدي و قلبي  بيمار وارد مرحله اي  از بيماري شده که ديگر اعضا پاسخ گو به بدن نبوده و نمي توانند عمکلرد خود را به خوبي داشته باشند.

وي افزود: براي نارسايي هاي کليوي دستگاه همودياليز وجود دارد که بيمار مي تواند هفته اي سه بار مراجعه نموده و سموم از بدن آن ها دفع شود.

سياح گفت: براي نارسايي هاي قلب، ريه، کبد هيچ دستگاهي شناخته و يا طراحي نشده است و تنها راه کمک به اين بيماران اهدا عضو صورت است.

سياح گفت: اهداي عضو از سال ۸۲ در چهارمحال و بختياري آغاز شده و تاکنون اعضاي بيش از 150 بيمار مرگ مغزي به نيازمندان اهدا شده است.

مسئول هماهنگ کننده تيم پيوند اعضا درچهارمحال و بختياري ميزان بالاي رضايت خانواده ها براي اهداي عضو را دليل آمار بالاي اين عمل خداپسندانه در چهارمحال وبختياري عنوان کرد و گفت: در اين استان ۶۵ درصد خانواده بيماران مرگ مغزي به اهداي عضو آنان رضايت مي دهند اين آمار در ديگر استانها کمتر از اين ميزان و زير ۵۰درصد است.

وي فرهنگ سازي در زمينه اهداي عضو، همکاري صداوسيما، رسانه ها، مطبوعات و خبرگزاري ها در انعکاس اثربخش اخبار اهداي عضو، معرفي خانواده هاي بيماران اهدا کننده عضو و برگزاري جشن هاي نفس و تجليل از خانواده اين بيماران را از عواملي دانست که در تقويت فرهنگ اهداي عضو در استان نقش بسزايي داشته است.

مسئول هماهنگ کننده تيم پيوند اعضا درچهارمحال و بختياري به آمار مطلوب اهدا عضو استان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: چهارمحال بختياري با همکاري خوب ارگانها و  سازمانها و فرهنگ سازي صحيح توانسته است هميشه جز سه رتبه نخست کشوري در اهدا عضو باشد.

سياح فرهنگ سازي را موثر ترين روش براي جلب رضايت خانواده ها در اهدا عضو خواند و گفت: در استان بيش از 15000نفر داراي کارت اهدا عضو بوده که 500نفر از آنان در سال هاي اخير بوده است.

وي ضمن تشکر از فعاليت هاي همه ارگانها خاطر نشان کرد: بسياري از خانواده هاي اهداکننده عضو وضعيت معيشت مناسبي نداشته و ممکن است سرپرست خانواده اهداکننده باشد که مي طلبد نهادي مرتبط همکاري هاي خود را افزايش داده و در اين امر خداپسندانه سهيم باشند.

سياح به مشارکت استان با استان فارس و اصفهان اشاره کرد و گفت: تيم اهدا عضو در اين سه استان با مشارکت همديگر صورت گرفته و در حال حاضر پيوند کليه در استان و پيوند کبد و ساير ارگانها در شيراز صورت مي گيرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html